Ismerjük meg jobban az árpa felhasználását!

Posted by Szabo
Találatok: 419

Az árpa manapság nem annyira kedvelt köret, mégis nemzeti eledelként tarthatjuk számon. Tápláló, finom, egészséges, és nem hizlal.

 

Míg a rizst a cukorbetegek csak óvatosan fogyaszthatják, addig az árpából készült egytálételt nyugodtan ehetik.
Természetesen mértékkel. Jótékonyan hat a vércukorszintre, és magas rosttartalmának köszönhetően segít a szervezet salaktalanításában. Az árpagyöngy lassú felszívódású szénhidrátokat tartalmaz, fogyasztását követően nem emelkedik meg hirtelen a vércukorszint, és a szervezet fokozatosan bontja le - így hosszú időn át tartó teltségérzetet ad. A cukoranyagcserére tehát kedvező hatást gyakorol.

Hazánkban nem annyira ismerik, de pl. Székelyföldön ma is közkedvelt. Tibetben lisztet őrölnek belőle, Japánban pedig szépítőszerként használják. Származási helye Tibet, a Közép-kínai Hegyvidék. A legfontosabb gabonaféle erre. A teljes árpa gazdag nyomelemekben ( kálium, kalcium, magnézium, foszfor) melyek elengedhetetlenek a normális szív- és agyműködéshez. Továbbá nyugtatóan hat az idegrendszerre, és még vizelethajtó hatású is.
A Bibliában több utalás is található az árpa kenyérként történő fogyasztására. Ennek a mai napig létező formája a lepény. Összetétele: víz, (esetleg olaj), és durva árpaőrlemény. Ezt a keveréket vékonyra kiterítve, nyújtva, forró köveken, vagy forró hamuban megszárítják, illetve sütik.
Levesbetétként is felhasználható, ha serpenyőben megpörkölik kissé : az ily módon elkészített levesbetét könnyű, puha, meleg, könnyen megemészthető és igen finom. Tibetben úgy tartják, hogy a pirított és őrölt árpa hidegen fogyasztva fizikai erőt ad. Mindamellett könnyebben emészthetővé teszi őket és növeli a tápértéküket. Ezzel pedig a mai, a természetes táplálkozás előnyeit hirdető szakemberek is egyetértenek. Tudni kell, hogy a gabonaféléket mindig vízben főzzük, és néhány óra előáztatás is szükséges. Növényi olajokkal, sóval, fűszerekkel lehet ízletesebbé és táplálóbbá tenni. Cukrot semmi estre se tegyünk hozzá. Ugyanabban a vízben főzhetjük, amiben áztattuk- egyenletes kis tűzön fél óráig.
Ezt követően közepesen meleg sütőben hagyjuk dagadni (maximum fél-1 órát).
Az árpakását céklasalátával, vagy szeletelt uborkával fogyasszuk.
Amennyiben egytálételt készítünk- üstben, bográcsban, vagy csak fazékban-, mindig előbb az árpát tegyük fel főni hagymás alapon, bő vízzel. Sárgarépát, fehérrépát csak később adjuk hozzá, és puhára összefőzzük a gabonával. Egészségünkre!

Receptjeink közt egy árpapehely leves receptet is talál.

Szerző: Szabó Barbara