A LEGJOBB TÉLI MÉREGTELENÍTÉS: SZAUNÁZÁS

Posted by Frank Osvath
Találatok: 564

A szauna hazánkban is egyre elterjedtebb well-ness szolgáltatás. Egyaránt kikapcsolódást nyújt a testnek és léleknek, mely a téli hidegben is jó közérzetet nyújt.

Története

Az északi népek körében terjedt el, mely kétezer évre nyúlik vissza, de az első írásos emlékek szerint ezer éve létezik. Kezdetben izzasztó fürdésre, betegek gyógyítására és szülőszobaként is használták. Finnországban ősi hagyománnyal rendelkezik, ahol az emberek életmódjához szervesen hozzátartozik. Egy régi finn mondás szerint, ha a szauna és az alkohol már nem segít, akkor a beteg valószínű meg fog halni.

Szabályok, melyeket jobb, ha betartasz

Ne fogyassz folyadékot! Ha a test hűtésére szolgáló izzadáshoz szükséges folyadék a bélrend-szerből távozik, a méregtelenítés elmarad. A folyadékpótlás a folyamat végén történjen víz, vagy gyümölcslé, tea formájában! Fontos, hogy se üres gyomorral, se teli hassal ne lépjük át a kabin küszöbét, ugyanis így nagyobb az esélye a rosszullétnek, ájulásnak. Száraz testtel lép-jünk a szaunába, mert ha nedvesek vagyunk, nehezebben kezdünk el izzadni, ezáltal a méreg-telenítés is lassabban indul meg. Két szaunázás között zuhanyozzunk hideg vízzel, mely elsőre kellemetlen lehet, de a hideg összehúzza az ereket, így serkenti a vérkeringést. Általában egy méregtelenítési folyamat 3 körből áll, azaz  háromszor üljünk a kabin forró levegőjében és legyünk a hűsítő zuhany alatt vagy a merülő medencében. Fontos megjegyezni, - amit sajnos sokan nem tudnak-, ha infraszaunát használunk, utána soha ne hűtsük le magunkat hideg vízzel, hanem üljünk vagy feküdjünk le pihenni, mert teljesen más a méregtelenítési folyamat a két szauna típus között. Akik esetleg nem bírják a 90 C fokos meleget, azok bátran, válasszák a bio szaunát, ahol 60 C fokon tudunk pihenni. 

Szeánsz

10-15 perces program, melyet a szaunamester irányít. Felöntésekkel sokszor megnövelik a páratartalmat, ezáltal a hőmérsékletet. A kabin felső légterében összegyűlt páradús levegőt zászlóikkal vagy törölközővel testünkre irányítják. Rendkívül jó érzés, ilyenkor általában kiráz minket a hideg, ezt az érzést nevezzük szaunaorgazmusnak. A felöntő vízbe csepegtetett illóolaj még jobban segít ellazulni, néhol még lágy zene is szól a helységben. Amellett, hogy relaxálunk, ezek az események rendkívül jó közösségi élmények is lehetnek.

Tippek

Ha nem szeánszon veszünk részt, mi is tudjuk fokozni a szaunázás hatását. Készítsünk felön-téseket kedvenc illóolajaidból – persze mindig kérdezzük meg a többi bent lévő vendéget, hogy nem zavarja –e, ha ráöntjük a kövekre-, akár használjunk mézet, szauna krémeket, peelinget izzadáskor bőrünkre kenve, melyek a melegtől kitágult pórusokon könnyebben fel-szívódnak, ezáltal regenerálják, feszessé és széppé teszik a bőrt. Ne felejtsük el a friss levegőt! Miután kijöttünk, lezuhanyoztunk bátran menjünk ki a szabadba, még ha kint mínuszok is vannak. Ilyenkor lehetetlen megfázni, a szervezetnek pedig oxigénre van szüksége.

Rangász Ottó